Cum să adormi când mintea nu-ți dă pace

Știi acel moment când te pui rupt de oboseală în pat, închizi ochii și ea începe să îți înșire tot felul de scenarii, de idei, de situații apocaliptice, unele peste altele, parcă nu mai termină. Te întorci de pe o parte pe alta, doar-doar o să înceteze. Nimic. Mâine ai prezentare/ședință, te-ai pregătit suficient? Și dacă x o să se supere că nu l-ai chemat la ziua ta? Oare o să reușim să facem chestia aia? Pare cam periculoasă activitatea asta pentru copiii de vârsta lui, oare să îl las să meargă? etc. Ea este mintea ta, cea care începe să creeze situații și probleme cu care nu te vei confrunta în această viață, sau dacă o vei face nu va fi așa de grav precum inventează ea noaptea târziu.





Cred că tuturor ni s-a întâmplat să trecem prin asta, fie din cauza unor emoții, a unor evenimente trăite, văzute la știri sau pur și simplu din neant. Stăm acolo pe pernă, uneori parcă ni se oprește și respirația, ne trec transpirații poate sau din contră, ne entuziasmăm la niște idei creative care ne apar fix atunci. Eu le-am pățit pe amândouă. Și pe alea mai urâte cu scenarii apocaliptice, dar și pe cele în care mi-au venit soluții la niște probleme sau ceva mi-a părut mai simplu atunci decât pe timpul zilei. Mintea fie o ia razna, fie se relaxează și generează idei noi și faine. Ideea este că dintr-un motiv sau altul, tot nu reușim să adormim, pentru că ea e activă și parcă ne scutură de fiecare dată când somnul vine să ne fure. Parcă se ceartă Mintea și Somnul, iar noi suntem la mijloc.

Zilele trecute am pățit-o din nou după mult timp. Mi-a fost greu să dorm și mi-am dat seama că mai sunt și alți oameni care au problema asta, așa că aștern aici câteva soluții pe care eu le-am experimentat, poate ajută.

Înainte de a te pune la somn

  • poți să meditezi, nu trebuie să iei postura de călugăr budist, să aprinzi bețișoare parfumate sau mai știu eu ce. Găsește-ți o poziție confortabilă și încearcă să îți liniștești mintea.
  • știu că e greu în zilele noastre, dar desprinde-te de telefon/laptop/tabletă/televizor înainte de a închide ochii. Uită-te pe tavan, povestește cu partenerul, meditează sau citește înainte. Spun unii specialiști că fiind în fața unui ecran, creierul se activează ca și când ai fi la lucru în fața computerului.
  • practică yoga. Nu ai nevoie de nimic mai mult decât de o saltea de 12 lei de la Decathlon și de un video. Mie imi place mult de Adriene. Are filmulețe speciale pentru diferite probleme, inclusiv pentru cei care au probleme cu somnul. Am mai făcut cu ea yoga și înainte, dar de vreo săptămână am început mai serios.
  • ia o carte în mână, de preferat nu una care să te țină în suspans. Cititul ajută foarte mult.
Sursă foto: Unsplash

După ce te-ai pus în pat

Oițele drăguțele cred că am stabilit că nu prea funcționează, dacă ar fi așa simplu, n-ar mai fi o întreagă știință în spatele somnului. 🙂

Așadar, îți recomand să:

  • mai încerci o meditație.
  • focusează-te pe respirație și numără în gând până la 10, când inspiri și când expiri. E o metodă care chiar ajută.
  • să oprești fiecare gând pe care îl ai și să nu mai lași să te bombardeze restul.
  • să te gândești că sunt doar niște gânduri care trec ca un norișor.
  • pe mine ce mă ajută de cele mai multe ori este să mă gândesc că oricât de grea va fi o situație, oricum nu am cum să o controlez și că voi găsi atunci oamenii și resursele necesare pentru a trece peste ea.
  • uneori când am emoții pentru ceva prezentare de a doua zi, pur și simplu mă gândesc la altceva ca la o poveste și adorm cu ea în gând.

Nu am citit prea mult pe tema somnului, însă din ce am mi-a picat în fața ochilor în ultima perioadă se pare că ceea ce am scris mai sus recomandă și specialiștii pe această temă. Ceea ce vreau să spun nu este că sunt eu o specialistă, ci că avem o intuiție destul de bună legat de ceea ce avem nevoie și ce nu. Trebuie doar să o ascultăm. Instinctiv știm de multe ori ce să facem, dar paradoxal, alegem să ne sabotăm și să păstrăm problema. De ce? Pentru că e mai ușor să păstrăm o problemă veche, dar care ne este cunoscută, decât să o rezolvăm și să ne gândim că va fi înlocuită de alta mai mare și cât se poate de nouă. Asta e gândirea din spate de multe ori, dar desigur, nu e general valabilă.

Despre somn există foarte multe studii. Se pare că în medie, un adult doarme 36% din timpul vieții sale. Somnul are trei funcții importante: eliminarea reziduurilor, adică a informațiilor inutile sau mai puțin importante la care suntem expuși zi de zi, consolidarea memoriei și efecte în sănătatea metabolică. Este cât se poate de adevărată ideea aceea că cine doarme bine se menține sau slăbește.



Deprivarea de somn are influențe negative asupra sănătății în general, dar nu numai. Se pare că din cauza lipsei de somn, companiile pierd anual foarte mulți bani, din cauza lipsei de concentrare a angajaților și a problemelor de sănătate care apar din această cauză. În SUA se pierd miliarde de dolari anual din această cauză, spun oamenii care studiază problema. De asemenea, majoritatea oamenilor suferă de o deprivare de somn de cel puțin o săptămână. Așadar pentru a ajunge la capacitatea cea mai bună de funcționare ar trebui să dormim cumulat numărul de ore dintr-o săptămână. Aceleași studii spun că dormitorul trebuie folosit doar pentru somn și pentru sex, în rest să nu existe în interiorul lui niciun televizor, ecran, leduri etc.

Calitatea somnului este foarte mult influențată de calitatea vieții noastre, de cât de sănătos mâncăm, de câtă cafea sau alcool bem, de cât de des practicăm sport, de o disciplină a minții și de a ne face loc în program pentru noi și pentru nevoile noastre.

Cu toții căutăm pastile miraculoase, scurtături și soluții simple și ușoare care să rămână în timp. Nu există așa ceva. Am mai scris aici despre asta.

Tot aici ajung de fiecare dată, la investiția în propria persoană. E ceva în care cred, care dă roade și poate cea mai de durată și de calitate investiție pe care o putem face.

Dacă ți-a plăcut articolul, nu uita să te înscrii la newsletter cu adresa de email.

Sursă foto copertă articol: Unsplash

Ancuța

 

Articole similare:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


%d blogeri au apreciat: