De ce ne îngrășăm de sărbători și cum putem evita asta




Atunci când mă gândesc la o sărbătoare, mă gândesc la familie, la timp petrecut împreună și la mâncare. În fiecare an de Crăciun îmi promiteam mie că în anul acela, eu nu voi mai mânca în exces, că voi fi puternică, nu mâncarea mă conduce pe mine, ci eu pot să aleg. Mă voi uita la prăjitură ca la o bucată de cărămidă și nu o voi mânca. Evident, nu se întâmpla așa, cu excepția anului trecut. A fost primul an în care am reușit să slăbesc de sărbători, nu să mă îngraș.

Astăzi m-am gândit să scriu acest articol pentru că se apropie Crăciunul și poate găsiți aici puțină inspirație, fie că vreți să slăbiți, fie că vreți un stil de viață sănătos.

îngrășăm
Sursă foto Unsplash

Pentru a putea evita sau cumpăta ceva, mai întâi haideți să vedem de ce ne îngrășăm de sărbători:

  • Pentru că e vacanță, avem zile libere, iar ideea de vacanță este asociată cu recompensă. Recompensa este asociată de multe ori cu mâncarea. De ce? Pentru că așa am fost crescuți. Suntem copiii unei generații pentru care mâncarea reprezenta poate cea mai mare formă de afecțiune.
  • Pentru că e un eveniment colectiv. De sărbători suntem înconjurați de cei dragi, suntem mulți la masă, ba mai mergem în vizită și pe la vecini, pe la rude. Pe oriunde mergem, de Crăciun masa e plină, cu fel de fel de bucate care mai de care mai arătoase. E ceva ce toată lumea face dintotdeauna.
  • E o sărbătoare, iar sărbătoarea se cinstește cu băutură și mâncare. Așa știm noi, dintotdeauna a fost așa.



  • E al naibii de tentant. Toate mirosurile alea ajung până în stomac, abia aștepți să se pună o dată masa. Ba mai și furi câte ceva de pe lângă, pentru că e greu să ai răbdare, sunt atâtea bunătăți.
  • Porcul e un alt motiv. Cea mai grasă și grea mâncare de Crăciun este carnea de porc în toate combinațiile ei, iar tradiția e tradiție. Așa se mănâncă peste tot și asta e, până la urmă e doar o dată în an.
  • Tot anul am fost atenți la ce mâncăm, am mers la sală, am încercat o grămadă de diete, merităm și noi un răsfăț.
  • Dacă publicul cere, fie. Cei din jur ne îndeamnă, aproape ne obligă să gustăm, ne tentează cum pot ei, măcar o înghițitură, lasă farfuria în fața ta că poate te răzgândești.
  • E o dată pe an, e ceva trecător. Teoretic nu te întâlnești zilnic cu acele preparate. Pentru că e o dată pe an, din moși strămoși, până și cele mai sărace familii făceau ceva pentru a nu avea masa goală, pentru a avea ceva special de mâncare. Iar asta e de apreciat. Cum altfel, dacă nu mâncând?

Toate aceste gânduri și multe altele pe care nu mi le mai amintesc, le aveam și eu an de an. Și an de an mă simțeam îngreunată de mâncare, îmi lua mult timp să îmi revin, nu să slăbesc, ci să mă simt măcar cum mă simțeam înainte. De ce? Pentru că tot un stomac aveam ca și în celelalte zile, iar de Crăciun îi ceream să facă treabă pentru două.

Sursă foto: Unsplash




Cum poți evita asta sau mai bine spus, cum am evitat eu anul trecut asta și cum poți face și tu. Dacă vrei.

  • Am mâncat doar carne de pui. Idei: sarmale din carne de pui, pui umplut, pui la grătar, salam de pui făcut în casă.
  • Am mâncat doar prăjituri raw vegane, inclusiv cozonac raw vegan. Și ghiciți ce? Au fost cele mai dorite deserturi de toată familia. Cele clasice au rămas la urmă.
  • Mi-am urmat obiceiurile: 3 mese, 2 gustări, ultima masă cel târziu la 19.00.
  • După ora 14.00, nicio prăjitură. Acum să fim serioși, nu e ca și cum e ultima zi din viața noastră și e musai să mâncăm cât mai mult, indiferent de orice. Cu ocazia asta, abia așteptam să mă trezesc a doua zi, ca să mai mănânc o feliuță.
  • M-am ținut de exerciții sau măcar am făcut o plimbare până în parc și înapoi.
  • Mi-am resetat gândirea legat de această sărbătoare, pur și simplu. Am încercat să o văd dincolo de tradiții, ca o reuniune de familie. Am simțit că ar fi o lipsă de respect pentru mine dacă renunț la obiceiurile nou formate legate de alimentația mea.
  • Am anunțat ferm și hotărât că nu vreau să insiste nimeni pentru nimic atunci când vine vorba de mâncare și că îi rog să respecte asta. Și nimeni nu a insistat,cred, pentru că eu am părut hotărâtă.
  • Am dormit mai mult decât suficient. De fiecare dată când merg acasă dorm excelent, profund și liniștit. M-a întrebat Cristi într-o zi dacă avem nevoie să plecăm în călătorie sau să ne mutăm câteva luni la Băilești. Cred că împreună creează un bun echilibru.
  • Hidratarea. La sugestia lui Iosif, căruia îi mulțumesc pentru comentariu, a apărut și acest punct. Este importantă hidratarea oricând, mai ales de sărbători când „hidratarea” înseamnă alcool, sucuri și cafele. Cea mai bună hidratare este consumul de apă. Ce mai simplu de atât?

Dacă am simțit că e Crăciun procedând așa? Da. Clar da, mai ales că mă simțeam odihnită, în largul meu la poze și fără niciun pic de vinovăție.

Cred că această săbătoare este în primul rând despre familie și liniște, despre relaxare și încărcare de baterii, nu neapărat despre mâncare. Cel puțin asta a fost concluzia pentru mine.

Sunt singură că oricine își dorește o alternativă la mâncarea tradițională, găsește soluții. Sunt atâtea, tot ce e nevoie să faceți este să le alegeți.

Vorbind cu sinceritate, nutriționista ne-a învățat cum să facem excepții, nu mai știu exact ce a zis, pentru că mi-am astupat urechile de când a început să vorbească. Mai catolică decât Papa. Eram prea hotărâtă ca să mai risc și nici nu simțeam nevoia să fac excepții. Oricum, ce a zis era ceva de genul că să mâncăm o sarmăluță la prânz în prima zi, puțină carne de porc în a doua zi, o prăjitură la prânz și cam atât. Matematic fie vorba, nu mă încurc eu cu jumătăți de măsură. 🙂 Păi de prăjitura aia nu mai bine mănânc două raw vegane, iar de sărmăluța aia de porc nu mai bine mănânc eu 2 cu carne de pui? 🙂
Dincolo de glumă, tu știi cel mai bine care sunt nevoile corpului tău. Important e să fii împăcat/ă cu deciziile pe care le iei. Dacă tot alegi să faci o excepție, încearcă să nu te blamezi pentru ea, să nu crești un sentiment de vinovăție. Asumă-ți că e o excepție, trateaz-o ca atare și fă-ți un plan să dai jos excepția dacă nu pleacă singură în câteva zile.

Indiferent că suntem sau nu într-un proces de slăbire, consider că e important să avem grijă de noi și de sănătatea noastră, iar ce mâncăm este un punct esențial în acest proces.

Tot ce am scris mai sus se bazează pe experiența mea. Voi ce ați mai adăuga?

Dacă te afli într-un proces de schimbare a stilului tău alimentar sau vrei să începi unul, nu ezita să îmi scrii pe adresa de email ancuta.f.coman@gmail.com.

Pentru idei de rețete, click aici.

Pentru idei de exerciții, click aici.

Dacă ți-a plăcut articolul, nu uita să te înscrii la newsletter cu adresa de email.

Sursă foto copertă articol: Unsplash

Ancuța


Articole similare:

4 comentarii publicate

  1. Super articol! As mai adauga doar hidratarea coraspunzatoare. Mai ales in perioada sarbatorilor, tindem sa uitam sa bem APA. Am observat un trend de a consuma aproape exclusiv cafea, sucuri si alcool. Ceea ce NU hidrateaza!

  2. Multumesc pentru inspiratii! Intradevar pt mine, care inca sunt in curs de slabire, perioada sarbatorilor o astept ca pe o sesiune!! Acuma imi dau examenul la hotarare, determinare si disciplina…sper sa trec cu bine!!

    • Și eu îți mulțumesc pentru comentariu, Cami. Mă bucur că ți-ai găsit inspirație aici. Îți doresc sărbători frumoase prin care să treci așa cum îți dorești tu. Dacă te pot ajuta și cu alte idei îmi poți scrie aici: ancuta.f.coman@gmail.com
      O zi super! Ancuța

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


%d blogeri au apreciat: