Crăciun în pandemie. 7 idei pentru o stare de bine în această perioadă

Un Crăciun altfel pentru un an altfel.

Anul acesta a fost unul atipic, a venit cu mult nou, cu multă incertitudine, ne-a pus la încercare valorile, empatia, credințele și mai ales, sănătatea emoțională.

Crăciunul, de obicei, vine la pachet cu multă presiune, multă fugă în toate părțile, multă tristețe pentru cei singuri, multe conflicte în familii. De multe ori, am putea spune că parcă vedem două filme paralele: povestea despre Crăciun și despre cum ni se spune că ar trebui să fie și realitatea.

Cu siguranță că nu este doar așa și că sunt și momente frumoase de Crăciun. Niciodată nu e doar alb sau negru. Am făcut precizarea de mai sus din dorința de a normaliza ce se întâmplă de cele mai multe ori în această perioadă, întrucât avem tendința să idealizăm viețile celorlalți.

Și cum nu e doar alb și negru, asta se aplică și anul acesta. Chiar dacă nu avem un Crăciun așa cum eram obișnuiți, chiar dacă poate ne găsește mai îndurerați sau mai departe de familii, iată câteva idei și recomandări:

  1. gândirea în perioade. Cei care ați mai participat la evenimentele mele anul acesta, probabil că deja ați tot auzit asta. Gândirea în perioade este probabil unul dintre aspectele cele mai importante de care e nevoie să ținem cont: nu va fi pentru totdeauna. Această pandemie ne-a luat ceva, ne-a și dat altceva, ne-a învățat extrem de multe și la un moment dat se va încheia. La fel se întâmplă și de Crăciun. O să fie altfel anul acesta, dar nu o să fie așa pentru totdeauna.
  2. treziți-vă simțurile. În perioada aceasta am suferit mult de stimulare senzorială: nu am mai atins alți oameni, nu ne-am mai îmbrățișat, nu am mai petrecut timp în natură la fel ca altădată, nu am călătorit la fel de mult, nu am văzut atât de multe, chicote și zarvă de bucurie nu s-a mai auzit ca altădată. Aceasta este și una dintre explicațiile pentru care am avut tendința de a ne duce mai mult spre mâncare, de a compensa prin gust. Așadar, anul acesta de Crăciun treziți-vă simțurile: ascultați colinde sau o muzică de care vă bucurați, aprindeți lumânări parfumate, colorați, pictați, ieșiți la plimbare și simțiți aerul rece, stați lângă surse de căldură și folosiți haine moi, mâncați divers și colorat, umpleți casa de arome (de scorțișoară, mere coapte, portocale, etc), respirați profund cât mai des, faceți exerciții ușoare. Dacă avem grijă de corpul nostru, implicit avem grijă de noi și de emoțiile noastre și de starea noastră de bine.
  3. fiți permisivi cu voi. De multe ori avem impresia că aceste sărbători vor dura luni sau oricum, o perioadă lungă de timp. Ne pregătim pentru ele ca și pentru un mare eveniment. De fapt, vorbim de doar câteva zile, la care de mult ori ajungem deja obosiți. Anul acesta, cel mai probabil nu veți primi la fel de multe vizite sau chiar deloc. Răfățați-vă, aveți grijă de voi, odihniți-vă, faceți activități care vă plac împreună cu copiii.
  4. aveți grijă de nevoile voastre. În această perioadă nevoile noastre, ale tuturor sunt parcă mai intense, mai urgente și vin toate deodată. Toți avem nevoie de grijă, de înțelegere, să fim auziți, să fim liniștiți. Povestiți cu partenerul / a, cu prietenii sau familia, încercând să aveți conversații cu sens, adică acele conversații prin care să ajungeți și la ce contează cu adevărat, la cum vă simțiți. Stați mai mult cu voi și încercați să identificați ce ați avea nevoie și ce v-ar ajuta. Trecem printr-o perioadă în care nu doar copiii, ci și adulții au avut momente în care parcă le-a venit să se dea cu fundul de pământ și să plângă. E firesc, în situații grele, iar aici vorbim deja despre o traumă colectivă, nu doar copiii au nevoie de mai mult pentru a fi securizați, ci și noi, adulții. Așadar, e normal, dar nu uitați să aveți grijă de voi pentru a putea avea grijă și de copiii voștri.
  5. petreceți timp cu cei dragi, virtual. Sigur, știu, nu e același lucru, dar e mult mai mult decât nimic. Noi am sărbătorit ziua de naștere a unui prieten pe Zoom și ne-a plăcut să ne reconectăm cu oamenii dragi și în mod cert ne vom aminti de acea zi mult mai ușor decât de cele din anii trecuți. Vă puteți conecta cu prieteni și familie din orice colț al lumii. Puteți viziona filme împreună, puteți găti împreună, puteți mânca împreună, puteți face exerciții fizice împreună, etc.
  6. faceți activități care să vă ofere bucurie. Partea aceasta este destul de personală, întrucât fiecare știe ce îi face plăcere să facă, iar dacă aveți impresia că nu știți, căutați idei pe internet în funcție de numărul persoanelor care doresc să fie implicate. Activitățile pot fi făcute atât cu membrii care locuiesc în aceeași casă, cât și online, cu prieteni sau familie care se află la distanță.
  7. pregătiți-vă casa de sărbătoare. Împodobirea casei este un prilej de bucurie în această perioadă a anului, însă pentru a o îmbrăca în haină festivă, prima oară e necesar să o organizați, să o curățați, să faceți spațiu pentru ceea ce contează cu adevărat. De fiecare dată mă uimește starea de bine după o curățenie generală când am făcut spațiu pentru lucrurile dragi mie, când toate cele care contează și-au găsit un loc al lor în casă. Nu subestimați niciodată puterea unei case curate asupra psihicului nostru.

Anul acest nu a fost nici pe departe unul ușor, dar a fost și anul carea ne-a invitat să prioritizăm, să ne bucurăm de micul nostru univers și să punem accent pe lucrurile care contează cu adevărat.

Oricum ați alege să petreceți sărbătorile în acest an, nu uitați de voi!

Dacă v-a ajutat acest articol sau credeți că ar fi de folos pentru ceilalți, nu uitați să îl dați mai departe. Poate ajuta ca și alții să se inspire și poate contribui la o stare de sănătate emoțională mai bună și mai echilibrată.

Psihoterapeut Ancuța Coman

Tel.: 0733 022 962

Email: ancuta.f.coman@gmail.com

Mă poți urmări pe Facebook aici: www.facebook.com/ancutacoman.ro/

Articole similare:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


%d blogeri au apreciat: