Ce putem face pentru noi în această perioadă incertă și dificilă

Fie că suntem de acord sau nu că acest virus există, fie că vrem sau nu să purtăm mască, ceea ce se întâmplă ne impacteză la modul cel mai profund. Această pandemie ne-a resticționat accesul la cei dragi, la îmbrățișări, la speranța unor relații, la libertatea de mișcare, ne-a dat planurile peste cap, poate chiar am pierdut persoane dragi.

Ceea ce se întâmplă ne ține vigilenți, ne transmite că nu suntem în siguranță și este ceva care persistă, care se întâmplă zi de zi pe fundalul vieții noastre. Faptul că știm că suntem în pandemie și că poate ne-am obișnuit cu asta, nu înseamnă că nu ne afecrează. Dimpotrivă.

Puteți să vă imaginați că o parte din creierul nostru lucrează la a procesa fundalul, adică tot ce vine la pachet cu pandemia și o altă parte la a duce la bun sfârșit sarcinile de peste zi. Practic, lucrăm dublu, dar o parte din acest lucru nu se vede sau nu suntem conștienți de el. Factorii declanșatori sunt peste tot și încercăm să facem față la ce agață ei în fiecare dintre noi. Toți trecem prin pandemie, dar așa cum am mai spus în alte articole, la fiecare a apăsat un alt buton: răzvrătirea față de autoritate, dolii netrăite, temeri legate de partea financiară, teama de îngrădire, de pierdere a libertății, a controlului etc.

Ce putem face

  • perioadele grele necesită mai mult timp pentru odihnă. Pauzele scurte și dese sunt nu doar încurajate, ci devin o necesitate.
  • rutina somnului este din nou o necesitate, nu mai este un moft. Ce facem înainte de somn, la ce informații ne expunem, orele la care dormim, au acum un impact mult mai mare asupra noastră, tocmai pentru că a devenit greu să ne refacem resursele și să ne încărcăm bateriile.
  • ancorarea în concret. Într-o perioadă în care simțim că nu avem niciun control, indicat este să rămânem conștienți în activitățile pe care le facem și să ne întoarcem la cele de bază: pictat, îngrijit plante, frământat aluat, făcut exerciții etc.
  • setarea unor așteptări în conformitate cu realitatea pe care o trăim.
  • delimitarea lucru-casă. Faptul că în această perioadă lucrăm mult mai mult de acasă, sau doar de acasă, face ca universul nostru să pară foarte mic. Tendința este să lucrăm mai haotic, cu gândul că putem sta seara mai târziu sau să lucrăm mai mult, gândindu-ne că oricum avem tot ce ne trebuie acasă. Amânarea lucrului pentru mai târziu nu face decât să frustreze și să aducă multă oboseală, să ne dea senzația că numai asta facem. Un pas important este delimitarea clară a timpului de lucru.
  • alimentație sănătoasă. Este o provocare să mâncăm sănătos în această perioadă, pentru că avem această tendință de a compensa cu ceva greul care ni se întâmplă. Ca atunci, când mici fiind, după ce veneam de la medic, primeam ceva bun. Cu toate acestea, o ancorare în prezent și în adultul de azi, ne poate aduce multe beneficii pentru sănătate și pentru imaginea noastră de sine.
  • tehnici de relaxare. Atunci când ceea ce se întâmplă devine copleșitor și emoțiile devin oscilante și uneori greu de gestionat, avem nevoie de unelte care să ne ajute să ne liniștim, să intrăm în contact cu noi.
  • borcanul recunoștinței. L-am descoperit acum mai mulți ani și chiar l-am ținut aproape un an întreg. Borcanul recunoștinței este o activitate foarte faină de făcut, potrivită pentru toată familia. Practic, pe un bilețel treci la finalul zilei ce ți-a plăcut/v-a plăcut din ziua care a trecut, iar la finalul anului se deschide borcanul și citiți ce ați notat acolo. Avem tendința să trecem neobservate momentele simple, dar frumoase din viața noastră, iar la finalul anului să ne gândim că a mai trecut un an și parcă să nu vedem mare parte din lucrurile faine pe care le-am făcut.
  • grupurile de suport. Sunt în această perioadă multe grupuri de suport, pentru diferite provocări ale naturii umane.
  • conversații cu sens. Deși este o perioadă în care nu ne vedem cu cei dragi, față în față, putem să ne apropiem emoțional prin a povesti despre cum e pentru noi ce se întâmplă, ce simțim etc.
  • solicitarea de ajutor. Împreună cu cineva e mai ușor, iar uneori, acel cineva poate fi un terapeut care să te ajute să treci prin această perioadă. Toți avem dreptul și merităm să se aibă grijă de noi cineva, să avem un spațiu unde noi să fim cei mai importanți, unde durerile noastre să fie auzite și înțelese.

Este o perioadă grea pentru noi toți. Nu mai dăm randament la fel ca înainte, obiectivele rămân așternute pe hârtie, termenele limită sunt tot mai greu de bifat. Și nu pentru că am devenit leneși, ci pentru că e greu, pentru că așa cum selectați la telefon modul avion, acum noi avem selectat modul supraviețuire. Întotdeauna asta e prioritatea creierului nostru, să ne țină în viață. Abia atunci când suntem în siguranță putem vorbi de creștere și dezvoltare profesională.

Sper că v-au fost de ajutor aceste idei. Vă doresc zile cu grijă de sine!

Psihoterapeut Ancuța Coman

Tel.: 0733 022 962

Email: ancuta.f.coman@gmail.com

Mă poți urmări pe Facebook aici: www.facebook.com/ancutacoman.ro/

Articole similare:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


%d blogeri au apreciat: